Influenta luminii albastre asupra dezvoltării copiilor

Lumina albastră, cunoscută și sub numele de lumină vizibilă de mare energie, este prezentă la tot pasul. Suntem expuși, în fiecare zi, la lumină albastră din mai multe surse: atât naturale, cât și artificiale.

Soarele este principala sursă de lumină albastră, însă oamenii sunt mult mai expuși, în această eră digitală în care trăim, la surse artificiale de lumină albastră: de la iluminatul stradal și cel din interior până la telefoane inteligente, tabletele, laptopuri și televizoare.

Astfel că și copiii sunt expuși, în fiecare zi, la diferite surse de lumină albastră, provenind de la ecranele dispozitivelor electronice. Această expunere poate avea un impact semnificativ asupra dezvoltării lor.

În acest articol, vom explora ce reprezintă lumina albastră, cum afectează ritmul circadian și dezvoltarea copiilor, dar și măsurile pe care părinții le pot lua pentru a minimiza efectele negative.

Cuprins:

Ochelari lumină albastră.

Ce este lumina albastră?

Lumina albastră face parte din spectrul de lumină vizibilă (ceea ce ochiul uman poate vedea). Celelalte culori din spectrul electromagnetic sunt roșu, portocaliu, galben, verde, indigo și violet. Împreună, acestea formează lumina albă ce poate fi observată când soarele strălucește.

Aproximativ o treime din toată lumina vizibilă este considerată lumină albastră. Lumina soarelui este cea mai mare sursă de lumină albastră. Sursele artificiale de lumină albastră includ lumina fluorescentă, ecranele televizoarelor, computerelor, tabletelor și smartphone-urilor.

Fiecare culoare din spectrul de lumină vizibilă are o lungime de undă și un nivel energetic diferit. Lumina albastră are cea mai scurtă lungime de undă, între 380 și 500 nanometri, și produce cea mai mare cantitate de energie. Cea mai mare parte a luminii provenite de la smartphone-uri, televizoare și tablete are lungimi de undă între 400 și 490 nanometri.

Lumina albastră este utilă, deoarece contribuie la reglarea ritmului circadian și la menținerea stării de alertă în timpul zilei, ajută memoria și funcția cerebrală și îmbunătățește starea de spirit. Lumina provenită de la soare este, de asemenea, importantă pentru dezvoltarea ochilor și a vederii la copii.

Totuși, expunerea în exces, în special seara, poate perturba ritmul circadian și poate afecta somnul.

Expunerea la lumina albastră a ecranelor este mică în comparație cu expunere la soare. Cu toate acestea, există îngrijorări cu privire la efectele pe termen lung ale expunerii copiilor la ecranele dispozitivelor digitale.
În carteaSomn ușor. Soluții practice pentru copii care adorm fără lacrimi, de la 0 la 5 ani, Sarah Ockwell-Smith oferă soluții eficiente pentru cele mai întâlnite dificultăți legate de somn ale copiilor mici. Autoarea propune metode blânde de gestionare a problemelor de somn, încercând să păstreze un echilibru între nevoile părinților și cele ale copilului.

Care este legătura între lumina albastră și ritmul circadian?

Lumina albastră, în special cea emisă de dispozitivele electronice, poate perturba ritmul circadian, prin suprimarea producției de melatonină, un hormon esențial pentru inducerea somnului. Drept urmare, pot apărea dificultăți de adormire, iar somnul nu va fi unul de calitate.

Ritmul circadian reprezintă ciclul natural de 24 de ore al organismului uman, care reglează procese biologice și îndeplinește funcții esențiale. Acest ceas intern este direct influențat de factori de mediu, în special de lumină, motiv pentru care este legat de ciclul zi-noapte (veghe-somn).

Atunci când este corect aliniat, un ritm circadian poate susține un somn consistent și reparator. Dar, când acest ritm circadian este dezechilibrat, poate crea probleme semnificative, inclusiv insomnie. Cercetările relevă, de asemenea, că ritmul circadian joacă un rol important în diverse aspecte ale sănătății fizice și mintale.

Prin urmare, expunerea la lumină naturală în timpul zilei și la întuneric în timpul nopții ajută la menținerea echilibrului acestui ritm. Însă, în tot acest proces intervine lumina albastră, care suprimă producția de melatonină, un hormon ce favorizează senzația de somnolență.

Înaintea apariției dispozitivelor moderne, oamenii își mențineau ciclul somn-veghe bazându-se pe răsăritul și apusul soarelui. Nivelul de melatonină este scăzut în timpul zilei, dacă ne expunem doar la lumina naturală a soarelui, dar începe să crească după apusul soarelui, atinge punctul maxim în mijlocul nopții și apoi scade încet până dimineața. Cu toate acestea, utilizarea dispozitivelor care produc lumină albastră artificială, seara și noaptea, perturbă ciclul nostru natural de somn-veghe, păcălind creierul să nu producă melatonină înainte de culcare.

Efectele luminii albastre asupra producției de melatonină și a somnului se aplică atât copiilor, cât și adulților.

Ochii copiilor sunt mult mai sensibili la lumina albastră. deoarece până la vârsta de 14-15 ani nu sunt încă pe deplin dezvoltați. Cristalinul ochiului este mai transparent la copii. De asemenea, copiii au pupilele mai mari. Așadar, ochii lor sunt complet neprotejați și absorb niveluri mai ridicate de unde luminoase albastre puternice și de mare energie. 

Totodată, creierul lor este în plin proces de dezvoltare, iar ritmul circadian este în formare. Prin urmare, expunerea la lumina albastră îi afectează atât psihic, cât și fizic.

Ritmul circadian.

Cum influențează lumina albastră somnul copiilor?

Copiii au nevoie de un somn adecvat pentru a se dezvolta corect din punct de vedere fizic, cognitiv și emoțional. Expunerea prelungită la lumină albastră înainte de culcare poate perturba ciclul de somn, ducând la oboseală și iritabilitate.

Pe măsură ce lumina naturală se estompează seara, creierul primește semnalul de a produce melatonină, astfel încât copilul să se pregătească pentru somn, să poată adormi cu ușurință și să se odihnească pe tot parcursul nopții. Din nefericire, expunerea la niveluri ridicate de lumină albastră, provenită din surse artificiale, suprimă producția de melatonină și trimite un semnal către creier să rămână în stare de veghe.

Copiii sunt chiar mai afectați decât adulții de acest dezechilibru al ciclului somn-veghe. Studiile au arătat că nivelul de melatonină al copiilor a fost suprimat de două ori mai mult decât cel al adulților, atunci când au fost expuși la același nivel de lumină albastră. S-a constatat, de asemenea, că copiii aflați la începutul pubertății sunt mai sensibili la efectele suprimării melatoninei în comparație cu adolescenții mai mari.

Cu toate acestea, nu doar expunerea la lumină albastră înainte de culcare perturbă somnul. Cercetările arată că timpul petrecut în fața ecranelor, atât în timpul zilei, cât și înainte de culcare, are un efect negativ asupra calității somnului.

Somnul este un proces esențial pentru o dezvoltare armonioasă, deoarece în perioada copilăriei și adolescenței au loc numeroase transformări fizice și psihice. Dacă hormonul somnului este suprimat încă din primii ani de viață, copiii nu vor avea parte de o creștere și dezvoltare optime.

De ce au nevoie copiii de un somn de calitate? Pentru că somnul influențează capacitatea de concentrare, consolidează memoria, influențează nivelul de creativitate și este necesar pentru buna funcționare a tuturor organelor și proceselor cerebrale. În schimb, privarea de somn influențează sănătatea fizică și poate duce la schimbări comportamentale.

Un studiu privind efectele luminii albastre asupra somnului a arătat că cei care nu dorm profund în copilărie și la vârsta preșcolară au mai multe probleme cu controlul emoțional, atenția și abilitățile de rezolvare a problemelor la vârsta de șapte ani.

Cum afectează lumina albastră dezvoltarea mintală a copiilor?

Pentru că expunerea la lumina albastră poate influența producția de melatonină și poate distruge somnul copiilor, apar numeroase consecințe la nivel cognitiv și psihic, atunci când cei mici petrec mult timp în fața ecranelor.

Tulburările de somn pot contribui la dezvoltarea unor probleme de sănătate mintală la copii, cum ar fi anxietatea și depresia. Supraexpunerea la lumina albastră poate afecta sănătatea mintală a copiilor, prin perturbarea ritmurilor naturale ale organismului și stimularea creierului. Mai multe studii au arătat o legătură între utilizarea smartphone-urilor după ora de culcare și lipsa somnului, sănătatea mintală precară și comportamentul suicidar la adolescenți.

De asemenea, expunerea la lumina albastră și privarea de somn provoacă schimbări la nivel cerebral. Studiile au arătat că există diferențe semnificative în creierul unor copii care au declarat că au folosit smartphone-uri, tablete și s-au jucat jocuri video mai mult de șapte ore pe zi.

Totodată, expunerea la lumina albastră și somnul de slabă calitate au fost asociate cu reducerea capacității de învățare și performanțe școlare slabe. Copiii care au petrecut mai mult de două ore pe zi în fața unui ecran au obținut scoruri mai mici la testele de gândire și de limbaj. Cercetările au arătat, de asemenea, că copiii de vârstă preșcolară care petrec mai mult de două ore pe zi în fața ecranelor prezintă un risc de aproape opt ori mai mare de a suferi de deficit de atenție și hiperactivitate.

Atunci când copiii nu dorm suficient sau nu dorm bine, manifestă schimbări de dispoziție, memorie slabă și brain fog (disfuncție cognitivă persistentă sau ceață cerebrală). În plus, copiii lipsiți de somn sunt mai predispuși să devină hiperactivi și agresivi.
Citește și: Ce legătură există între somn și performanța școlară?

Somnul copiilor.

Cum afectează lumina albastră sănătatea oculară a copiilor?

Lumina albastră poate pătrunde adânc în ochi, ajungând până la retină, ceea ce face ca supraexpunerea la lumina albastră să reprezinte un risc major pentru sănătatea oculară a copiilor.

Lumina albastră vizibilă poate fi potențial dăunătoare pentru retina umană, deoarece poate fi absorbită de epiteliul pigmentar al retinei și de anumiți fotoreceptori, generând un stres oxidativ și termic localizat. Lumina albastră are o lungime de undă mai scurtă, ceea ce înseamnă că produce o cantitate mare de energie. Această energie suplimentară poate crea stres asupra retinei și poate contribui la deteriorarea acesteia pe termen lung.

Timpul în exces în fața ecranelor duce la oboseala ochilor copiilor. Motiv pentru care cei mici pot simți dureri oculare, oboseală, dureri de cap, dar pot avea și vedere încețoșată și probleme de concentrare.

Privirea ațintită la ecranele dispozitivelor electronice poate provoca oboseală oculară, cunoscută și sub denumirea de sindromul ochiului uscat. Lumina albastră poate contribui la intensificarea acestui disconfort.

Studiile au arătat, de asemenea, că timpul petrecut în fața ecranului, lipsa expunerii la lumina naturală și utilizarea lămpilor fluorescente de birou sunt toate legate de creșterea ratelor de miopie în rândul copiilor.

Nu în ultimul rând, expunerea excesivă și pe termen lung la lumina albastră poate crește riscul de degenerescență maculară legată de vârstă, o afecțiune care afectează vederea centrală.

Deoarece ochiul uman nu reușește să blocheze lumina albastră, aproape toată lumina albastră vizibilă trece prin partea din față a ochiului (cornee și cristalin) și ajunge la retină, care transformă lumina în imagini pe care creierul le procesează.

Expunerea constantă la lumina albastră ar putea cauza deteriorarea celulelor retinei și provoca probleme de vedere. Copiii sunt mai expuși riscului decât adulții, deoarece ochii lor absorb mai multă lumină albastră de la dispozitivele digitale.

Cicluri de somn.

Cum poate fi redus impactul negativ al luminii albastre asupra copiilor?

Din ce în ce mai mulți copii folosesc zilnic tehnologii digitale la școală și acasă. Perioada între 0 și 5 ani este una critică în dezvoltarea creierului și este și cel mai bun moment de a stabili comportamente sănătoase.

Utilizarea în fundal a televizorului de către părinți distrage atenția de la interacțiunile dintre adulți și copii. De asemenea, folosirea intensă de către părinți a dispozitivelor mobile este asociată cu mai puține interacțiuni verbale și nonverbale între părinți și copii. Părinții reprezintă un model pentru copiii, astfel că reducerea utilizării dispozitivelor moderne de către adulți poate contribui la îmbunătățirea interacțiunilor dintre părinți și copii și poate sprijini formarea unor obiceiuri sănătoase ale copiilor.

Pentru a reduce impactul negativ al luminii albastre asupra copiilor, specialiștii recomandă limitarea expunerii la ecranelele dispozitivelor moderne.

  • Copiii cu vârsta sub 18 luni – fără expunere la ecrane.
  • Copiii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de luni – părinții ar trebui să aleagă numai programe de înaltă calitate și să le urmărească împreună cu copiii.
  • Copiii cu vârsta cuprinsă între 2 și 5 ani – mai puțin de o oră pe zi de programe de înaltă calitate, pe care părinții să le urmărească împreună cu copiii.

Află mai multe despre importanța somnului pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor de pe blogul ZYX Books. Citește Somnul bebelușului: tot ce trebuie să știi despre odihna corectă a micuțului în primul an de viață.

Ce alte măsuri pot lua părinții pentru limitarea expunerii copiilor la lumina albastră?

  • Aplicarea unor filtre de lumină albastră pe ecranele smartphone-ului, tabletei, laptopului și computerului. Filtrele împiedică o mare parte din lumina albastră să ajungă la ochii copiilor, fără a afecta vizibilitatea ecranului.
  • Încurajarea copiilor să facă pauze regulate în timpul utilizării dispozitivelor și să se îndepărteze de ecrane pentru a reduce oboseala oculară.
  • Introducerea regulii 20-20-20 pentru a reduce oboseala digitală a ochilor. Ce presupune această regulă? O pauză de 20 de secunde, la fiecare 20 de minute, pentru a vizualiza ceva aflat la 6 metri (20 feet) distanță.
  • Stabilirea unei distanțe de lucru și o poziție bună pentru vizualizarea ecranului.
  • Stabilirea unor limite clare pentru timpul petrecut în fața ecranelor și încurajarea activităților în aer liber.
  • Respectarea rutinei de odihnă. Ar fi bine ca părinții să stabilească un programs de odihnă, împreună cu copiii, și să se asigure că aceștia respectă orele de culcare și de trezire.
  • Eliminarea ecranelor cu cel puțin o oră înainte de culcare.
  • Alegerea unor surse de iluminat interior care imită lumina naturală și care pot fi ajustate pe durata zilei.
  • Promovarea activităților în aer liber. Activitățile în aer liber în timpul zilei pot ajuta la stabilirea ritmului circadian și la un somn sănătos.

Lumina albastră nu este în totalitate dăunătoare. Este important ca cei mici să fie expuși la lumina albastră naturală de la soare în fiecare zi. În acest mod vor reuși să-și formeze un ritm circadian, își vor îmbunătăți concentrarea mintală și starea de spirit. Pe de altă parte, este bine ca părinții să-i expună cât mai târziu pe copii la lumina albastră emisă de dispozitivele electronice și să le limiteze timpul petrecut în fața ecranelor. Utilizarea echilibrată a tehnologiei și implementarea unor practici sănătoase legate de somn îi ajută pe micuți să aibă o copilărie fericită și sănătoasă și să se dezvolte armonios, atât fizic, cât și mintal.

Sursă foto: Pexels

Resurse:

https://www.healthline.com/health-news/how-does-screen-time-affect-kids-brains#Questions-about-screen-timeremain

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26301944/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24840814/

https://www.webmd.com/eye-health/blue-light-health

https://health.ucdavis.edu/blog/cultivating-health/blue-light-effects-on-your-eyes-sleep-and-health/2022/08#

https://www.blockbluelight.co.uk/blogs/news/blue-light-and-kids-development#

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *